Kamil Kruk


 Kamil Kruk urodził się w 1989 roku w Puławach. Ukończył z wyróżnieniem dwie specjalności: Kompozycję (studia I i II st., 2010-2015) i Teorię muzyki (studia I i II st., 2008-2013) na Akademii Muzycznej w Krakowie. Obecnie jest doktorantem tej Uczelni (specjalność: kompozycja, klasa prof. Anny Zawadzkiej-Gołosz). Kwalifikacje pedagogiczne i dydaktyczne uzyskał na podstawie decyzji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego podczas Kwalifikacyjnego Kursu Pedagogicznego Dla Czynnych Zawodowo Nauczycieli Szkół Artystycznych (CENSA, Warszawa 2017). Studiował Prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim (2019). 

Jego utwór Strzępy snu na flet basowy i wibrafon został wyróżniony w prestiżowym – ogólnopolskim – Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Bairda w Warszawie (2012). W ramach 59 edycji tego konkursu (2018) Kamil Kruk otrzymał nagrodę główną im. Tadeusza Bairda (2.500 USD) za utwór pt. Studium w szkarłacie – Serpentinato na altówkę i perkusję z wędrującym waterphonem. Jako student uczestniczył w dwóch edycjach kursów kompozytorskich we Wrocławiu (2011,2012), gdzie pracował z Grażyną Pstrokońską-Nawratil. Brał również udział w konsultacjach z kompozytorami, m. in. Agatą Zubel, Zygmuntem Krauze, Martinem Smolką i.in. W sierpniu 2015 r. był czynnym uczestnikiem miesięcznych, Międzynarodowych Warsztatów Kompozytorskich w Ostravie, gdzie pracował z wybranymi autorytetami kompozytorskimi z Europy, Stanów Zjednoczonych, Azji, Australii. 

W 2014 r. otrzymał Stypendium Marszałka Województwa Małopolskiego za szczególne osiągnięcia artystyczne (Sapere Auso). W roku akademickim 2015/2016, 2016/2017 oraz 2017/2018 otrzymał stypendium Rektora Akademii Muzycznej dla najlepszych doktorantów, a 2019 r., został odznaczony spośród doktorantów kompozycji dyplomem uznania Rektora „za działalność kompozytorską, promocję wizerunku Akademii i postawę godną młodego Artysty”. W 2020 r. otrzymał Stypendium Twórcze Miasta Krakowa. 

Kamil Kruk jest również zwycięzcą konkursu (spośród 10 kandydatur) na prestiżowe Stypendium im. Witolda Lutosławskiego (10 000 USD) ufundowane przez rodzinę Kompozytora, co stanowi bezprecedensowe wyróżnienie wśród grona kompozytorów akademickiego środowiska Krakowa (2017 r.). W 2019 roku został laureatem konkursu na Rezydencję Artystyczną dla młodych, polskich kompozytorów na Islandii. 

Prezentował swoje utwory na wielu koncertach organizowanych przez Koło Naukowe Studentów Kompozycji w Krakowie, m. in. podczas cyklicznej, ogólnopolskiej konferencji Elementi oraz w Akademiach Muzycznych i Szkołach Muzycznych II stopnia: w Krakowie, Warszawie, Gdańsku, Łodzi, Katowicach, Poznaniu, Bydgoszczy, Koninie, Białymstoku. Jego kompozycje wykonywane były na licznych koncertach i festiwalach muzyki współczesnej : aXes – Triduum Muzyki Nowej (Kraków 2014), Warszawska Jesień (2014, 2015), Ostrava Days (Ostrava 2015), Wawel o Zmierzchu (Kraków 2015), Musica Polonica Nova (Wrocław 2016), Musica Electronica Nova (Wrocław 2016), Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich (2016, 2018, 2020), Międzynarodowe Dni Muzyki Organowej w Krakowie (2016), Krakowski Festiwal Akordeonowy w Krakowie (2016), Tauron Musica Electronica Nova out of borders (San Sebastián/Hiszpania 2016), Festiwal muzyczny Mosty (Kraków 2018), Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego – scena otwarcia programu „Muzyka Naszych Czasów” (2017, 2018) 

Posiada ponad 70 wykonań (w tym ponad 30 prawykonań) swoich utworów na różne składy – przede wszystkim – instrumentalne (8 utworów orkiestrowych). W jego dorobku mieści się również aktywność teoretyczna – czynny udział w 7 konferencjach naukowych (organizowanych przez 2 

Akademie Muzyczne w Krakowie i Gdańsku) z referatami dotyczącymi zagadnień muzyki współczesnej, a także aspektów własnej twórczości. 

Od 2017 roku – jako reprezentant krakowskiej Akademii Muzycznej – uczestniczy w ogólnopolskim programie „Muzyka Naszych Czasów”, promującym twórczość młodych kompozytorów XXI wieku, organizowanym przez Stowarzyszenie Akademia im. Krzysztofa Pendereckiego – Międzynarodowe Centrum Muzyki, pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, co zaowocowało m. in. nagraniem jego utworów na płyty CD przez firmę fonograficzną DUX oraz wydaniem partytur w Polskim Wydawnictwie Muzycznym. 

Kamil Kruk zajmuje się również działalnością dydaktyczną. W krakowskiej Akademii Muzycznej – przez trzy lata – prowadził autorski wykład Wybrane zagadnienia muzyki nowej pod opieką merytoryczną prof. Krzysztofa Pendereckiego (lata 2015-2018), indywidualne zajęcia w ramach przedmiotu Propedeutyka kompozycji (rok akademicki 2015/2016) oraz Ćwiczenia z harmonii praktycznej dla studentów kompozycji i dyrygentury (rok akademicki 2019/2020). Jest również nauczycielem przedmiotów teoretyczo-muzycznych w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II stopnia w Krakowie. 

Należy do Stowarzyszenia „Małopolska Manufaktura Sztuki”, organizującego m.in. cykliczne Kursy Mistrzowskie – Letnia Manufaktura Sztuki. Uczestniczy w nich jako wykładowca kompozycji (lata 2016,2017,2018, 2019). Był także zapraszany do prowadzenia wykładów i warsztatów kompozytorskich dla uczniów i nauczycieli m.in. w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. W. Kossakowej w Sanoku (rok 2018, 2019) oraz w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II st. w Krakowie. Był również instruktorem szkolenia organizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, w zakresie obsługi programu do edycji nut – Sibelius (2019, 2020). Jego uczniowie uzyskali m.in. I lokatę podczas egzaminów wstępnych na kierunek Kompozycja (AM w Krakowie, 2016, 2020) oraz wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim (UFM Warszawa 2019). 

W swojej muzyce szczególne znaczenie przywiązuje do wieloplanowości i sonorystyki brzmienia, prowadząc narrację dźwiękową – nacechowaną silnymi kontrastami energetycznymi. Quasi-performatywna – przestrzenna dramaturgia – jego utworów sugerowana jest niekonwencjonalnym ustawieniem grup instrumentalnych, w połączeniu z odpowiednio zakomponowanym przemieszczaniem wykonawców. Projektuje to realne doświadczenie kinestetycznych wrażeń dźwiękowych, za co w poszczególnych utworach odpowiadają: biegający baryton (Anatema na orkiestrę z biegającym barytonem i recytatorem, 2015), wędrujący waterphone (GemRetEri na skrzypce, perkusję z waterphonem i orkiestrę w ustawieniu przestrzennym, 2015, Serpentinato na altówkę i perkusję z wędrującym waterphonem, 2018), wędrujące smyczki (Codex rescriptus na fortepian preparowany i orkiestrę z wędrującymi instrumentalistami, 2016). 

Niekonwencjonalność i sonorystyka brzmienia ma swoje podłoże m.in. w źródle dźwięku, jakim w utworach kompozytora jest np. piła muzyczna (Z powyginanych figur gobeliny na 2 piły, fortepian na 4 ręce, wiolonczelę, perkusję i warstwę elektroakustyczną, 2018), bum-bum rurki (miniatura nr 3 – powietrze na 10 bum-bum rurek, akordeon i flet 2014), czy urządzenie – myjka wysokociśnieniowa „Kaercher” (Kaerchertino na myjkę wysokociśnieniową z regulacją obrotów i orkiestrę symfoniczną 2018). Utwór stanowi pierwszą w historii muzyki próbę wykorzystania tego urządzenia jako „para-instrumentu”. Prawykonanie tej kompozycji odbyło się w Teatrze im. J. Słowackiego, podczas uroczystej gali – jubileuszu 25-lecia firmy KAERCHER. 

W ramach obchodów jubileuszu 130-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie (2018), został zamówiony i prawykonany utwór (Z powyginanych figur gobeliny), w którym kompozytor wykonał

partię piły, co było możliwe dzięki konsultacjom udzielonym mu przez Wojciecha Suchania – zwycięzcy konkursu o tytuł mistrza świata w grze na pile – zamieszkałego w Donauwörth (Niemcy). 

We wrześniu 2019 roku kompozytor wystąpił z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, na koncercie inaugurującym 62 Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, wykonując partię piły w utworze Magdaleny Długosz pt. Na krawędzi Światła

Wykonał również partię piły w swoim utworze pt. Apeiron na piłę koncertującą i orkiestrę smyczkową, zamówionym przez Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów w 2020 roku. 

W 2019 roku – na podstawie oceny dorobku artystycznego – Kamil Kruk został przyjęty na stanowisko Członka Zwyczajnego Związku Kompozytorów Polskich. 

W swojej pracy kompozytorskiej zgłębia zagadnienia z zakresu korespondencji sztuk oraz psychologii wyobraźni i percepcji – z nastawieniem na poszukiwanie indywidualnych strategii wypowiedzi artystycznej. Tytuły utworów dobiera według metaforycznego „klucza”, starając się kierunkować percepcję słuchacza na określone procesy, nadając brzmieniom i formom dźwiękowym znaczenie symboliczne. 

STOWARZYSZENIE MAŁOPOLSKA MANUFAKTURA SZTUKI
ul. Kasztanowa 5
32-082 Więckowice
NIP 5130236471
REGON 123007053
KRS 0000486199

Nr telefonu: +48 693 520 079
+48 605 250 804
Mail: malopolska@manufakturasztuki.pl
Dane konta bankowego: IDEA BANK: 86 1950 0001 2006 0707 8107 0002